Portret. Diana Maria Beța – adolescenta care a învins Evaluarea Națională: 10 curat!

2
2663

Un copil bun, un copil inteligent, serios, ambițios și extrem de muncitor. Așa poate fi descrisă în câteva cuvinte Diana Maria Beța, care a obținut media 10 curat la Evaluarea Națională. Au fost doar două eleve cu media 10. Una este Diana, din Petroșani, absolventă a Școlii Gimnaziale ”IG Duca” Petroșani. Dincolo de ea, de adolescentul care a înțeles că fără muncă și perseverență nu ai șanse de reușită pe termen lung, sunt părinții și cadrele didactice care au știut să o îndrume, să o ghideze, astfel încât să își descopere talentele, pasiunile și noi valențe.

Diana Maria Beța este un copil care zâmbește. Cu ochii, cu sufletul, cu toată făptura. Vorbește calm și calculat, ușor timidă la început, dar în același timp foarte deschisă. Am cunoscut o ”campioană”, o campioană a educației, care a demonstrat că se poate dacă vrei și că inteligența nativă dublată de studiu îți poate aduce rezultatele scontate. Am asemănat-o cu un sportiv de performanță, care știe că fără un antrenament temeinic poate doar visa, spera la podiumul de premiere, dar nu îl va atinge niciodată. Așa este și în acest caz, însă vorbim despre antrenamentul educațional,  al creierului până la urmă. Zi de zi, an de an, testare după testare, olimpiade școlare… Iar când tragi linie poți să privești cu mândrie ZECELE perfect.

”Pentru mine, nota 10 înseamnă în primul rând multă muncă, pe care am depus-o din clasele mici și totodată multă ambiție și motivarea pe care am primit-o din jur: de la părinți și, mai ales, de la profesori. Sunt foarte bucuroasă pentru această notă și sper să fie cât mai multe și pe viitor”, spune Diana Beța.

E o muncă ce vine din urmă, ani de studiu în care nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării. Anii de școală care s-au intersectat în mod fericit cu profesori, cu cadre didactice dedicate profesiei de dascăl.

”În clasa I mi-a fost puțin greu, pentru că am învățat lucrurile de bază la școală, dar părinții m-au susținut. Au fost mereu lângă mine, au încercat să scoată tot ce e mai bun din mine. Din clasa a IV-a sunt obișnuită cu olimpiadele, pentru că am obținut rezultate frumoase, alături de domnul învățător Constantin Fotău, care mi-a pus bazele. Din clasa a V-a am încercat să rămân constantă cu notele și cred că mi-a reușit. Clasa a VIII-a a fost cu siguranță cel mai bun an, pentru că am avut rezultate bune și la olimpiadă, și școlare și mai ales la examen, ceea ce m-a bucurat cel mai mult”, explică proaspăta absolventă de gimnaziu.

Olimpiade diverse, la Limba Română, Matematică, Educație Tehnologică, Fizică, dar și Desen,  cu rezultate foarte bune la nivel de județ. Un parcurs școlar frumos, în care a avut doar două medii de 9, în clasa a V-a și în clasa a VI-a. Restul – 10 pe linie. Și, până la urmă, rezultatul de la examenul de Evaluare Națională este o încununare, un corolar al tuturor anilor de studiu.

Acum urmează o nouă etapă în viața Dianei Beța. Va deveni liceană. Chiar dacă nu știe deocamdată cu certitudine ce ar vrea să facă pe viitor, știe cu siguranță că vrea să rămână pe partea reală, pe Matematică. Deopotrivă îi plac și limbile străine. Așa că alegerea liceului nu a  fost o ecuație complicată: Liceul Teoretic, Matematică – Informatică, intensiv Limba Engleză.

Recunoaște că sunt materii unde nici măcar ea nu credea în talentul ei, în șansele ei, iar aici o contribuție covârșitoare au avut-o profesorii. Dascălii reali care au știut să vadă dincolo de aparențe și care au făcut-o să iubească acele materii.

E un exemplu pentru fratele ei mai mic, dar și pentru alți copii și recunoaște că există timp pentru toate: pentru joacă, pentru distracție, însă cu sacrificiu. Dar, atunci când încep să îți vezi rezultatele muncii depuse, tot efortul se uită. Rămâne satisfacția.

”Am încercat să găsesc motivația în ceea ce e în jurul meu, să încerc să mă mențin, să nu mă abat din drumul meu. Motivarea – părinții, familia, profesorii, dar și faptul că mi-au reușit olimpiadele. Asta m-a motivat din ce în ce mai mult. Chiar dacă am început cu câte puțin, am vrut să iau cât mai multe olimpiade, să mi se recunoască meritele. Ambiția este foarte importantă. (…) Trebuie să îți împarți timpul. Și cred că m-a ajutat foarte mult faptul că am fost atentă la ore, în clasă”, explică Diana.

La vârsta ”răzvrătirii”, Diana Beța vorbește cu admirație, cu respect despre profesorii ei, care au descoperit-o, au îndrumat-o. Crede că școala ar putea să reprezinte o a doua familie. Iar relațiile bune profesori – colegi ar îmbunătăți întregul sistem. Și, mai ales, consideră Diana Beța, trebuie să existe respectul și interesul reciproc. O relație ”cu măsură” atât de prietenie, cât și de autoritate.

”Este acea linie. Respect, dar și prietenie. În timpul orei este profesor, iar după aceea prietenul nostru. Trebuie să fie un îndrumător”, spune tânăra, care precizează că nu se poate nici ac elevii să fie lăsați să facă tot ceea ce vor.

Părinții ”din spatele” elevei de 10

Alături de Diana stau părinții, extrem de fericiți – cum altfel?! – de rezultatele excepționale ale fetei, ale copilului lor. Sunt ”pe-o mână”, sunt o echipă. Când unul zice ”hăis”, celălalt nu a  spus niciodată ”cea”, în termen mai puțini prozaici. Sunt prieteni. Ei între ei și, mai ales, cu copiii lor. Dar au impus totodată și reguli stricte. Reguli explicate, nu impuse pe principiul: ”Eu sunt părintele și fă așa pentru că așa am spus eu”. Iar rezultatele se văd.

”E cea mai mare realizare a mea, ca părinte. E tot ceea ce își dorește un părinte. Cel mai bine în copii te regăsești. Nici nu am cuvinte să spun… Speram că va fi un 10 curat la Evaluarea Națională, îmi doream, dar îmi era teamă parcă să mă și gândesc. (…) Este copilul perfect. Copilul pe care cred că și l-ar dori oricine. Cu bun simț, cu modestia care o caracterizează… Am încercat să nu se piardă, să nu uite de unde a plecat”, spune mama Dianei, Janelia Beța.

”Educația de acasă cred că contează 80%, ca să vorbesc în limbaj matematic. Dacă de acasă are bun simț, știe ce are de făcut la școală…restul cred că e mai simplu. Bine, să aibă și intelectul cât de cât dezvoltat, pentru că nu orice copil reușește. Contează mult și copilul. Sunt și copii foarte inteligenți care se pierd din cauză că nu au un îndrumător. Poate nu au alături de ei părinții și profesorii. Dar contează foarte mult ceea ce faci acasă”, adaugă tatăl, Ștefan Beța.

Practic, aceștia au înțeles că părinții trebuie să fie deopotrivă prietenii și principalii îndrumători ai copilului, chiar dacă din umbră, pentru ca micuțul tău să crească și să se dezvolte frumos, să devină un adolescent și mai apoi un adult responsabil. Chiar dacă asta înseamnă uneori înseamnă reguli mai stricte care, la un moment dat, pot crea mici frustrări copilului tău. Nici un castel nu poate fi clădit pe o bază de nisip.

”A înțeles că pentru rezultate trebuie să muncești. Nu iei nimic de-a gata. Sunt niște reguli, a crescut cu niște reguli, dar nu stricte. Nu am încercat să impunem nimic. Nici nu merge… E un copil care a înțeles că tot ceea ce face, face pentru ea”, mai spun părinții Dianei Beța .

Pentru fiica lor își doresc tot ce este mai bun. Să fie în primul rând fericită, să facă ceea ce îi place și, mai ales, să facă bine ceea ce face!

Carmen COSMAN – PREDA

Comments

comments

2 COMENTARII

  1. […] E o muncă ce vine din urmă, ani de studiu în care nimic nu a fost lăsat la voia întâmplării. Anii de școală care s-au intersectat în mod fericit cu profesori, cu cadre didactice dedicate profesiei de dascăl. Olimpiade diverse, la Limba Română, Matematică, Educație Tehnologică, Fizică, dar și Desen,  cu rezultate foarte bune la nivel de județ. Un parcurs școlar frumos, în care a avut doar două medii de 9, în clasa a V-a și în clasa a VI-a. Restul – 10 pe linie. Și, până la urmă, rezultatul de la examenul de Evaluare Națională este o încununare, un corolar al tuturor anilor de studiu. – Continuarea in Informatia Vaii Jiului […]

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here