Clase de la licee de prestigiu din Petroșani, tăiate în numele reformei din Educație. Colegiul ”Mihai Eminescu”, cel mai bun în ultimii 4 ani, ar rămâne fără o clasă de Matematică – Informatică!

0
603

Reforma din Educație, discutată la Ministerul Educației condus de Ecaterina Andronescu, lasă licee de prestigiu din Petroșani fără două clase cu mare căutare în rândul elevilor. Este vorba despre Colegiul Național ”Mihai Eminescu” și Colegiul Național ”Carmen Sylva”, care ar urma să rămână fiecare fără câte o clasă de teoretic. Și asta în numele reformei din învățământul românesc, transformat în ultimii ani într-un fel de cobai al politicienilor.

În urmă cu un deceniu erau desființate școlile de arte și meserii. Acum, ministrul Andonescu vrea să se pună accent pe învățământul tehnic. Patru clase de teoretic ar urma să fie tăiate în județ. Două dintre ele din Petroșani. Reducerea celor două clase reprezintă o decizie nejustificată, consideră responsabilii din Petroșani, cu atât mai mult cu cât nu puțini sunt elevii care vor să urmeze cursurile liceale la cele două colegii naționale. Nu doar copii din Petroșani, ci din întreaga Vale a Jiului. Și cum mobilitatea absolvenților de clasa a VIII-a nu poate fi îngrădită, asta ar însemna că elevi buni din Petroșani, dar cu medii ceva mai mici, ar putea ajunge să facă naveta la licee din Vulcan, Lupeni sau Uricani. Informația a fost făcută publică de primarul Petroșaniului, Tiberiu Iacob – Ridzi, care s-a declarat total împotriva acestei decizii.

”Există o recomandare de la Ministerul Educației ca învățământul teoretic să ocupe 40% din totalul cifrei de școlarizare și 60% să fie clase industriale sau școli profesionale, învățământ tehnic. Județul Hunedoara este în situația în care trebuie să taie 4 clase de liceu, dintre care Inspectoratul vrea să taie două clase de la Petroșani, de la cel mai bun colegiu din județ, de la Colegiul Național ”Mihai Eminescu” și Colegiul Național ”Carmen Sylva”. Eu nu sunt de acord cu această chestiune pentru că nu sunt argumente, nici ca număr de copii, nici ca performanță. În orice direcție ne-am duce, nu se justifică tăierea a două clase de liceu de la Petroșani. Există un demers al părinților copiilor din clasa a VIII-a, sunt peste 160 de semnături strânse pe care o să înaintăm doamnei ministru”, a declarat Tiberiu Iacob – Ridzi

Părinții au redactat un memoriu care a adunat deja peste 160 de semnături, iar conducerea CN ”Mihai Eminescu” a formulat numeroase adrese la ISJ și Ministerul Educației, astfel încât să schimbe decizia, dar până acum totul pare în zadar.

”Atât noi, Consiliul Profesoral, cât și Consiliul de Administrație al Colegiului Național Mihai Eminescu am făcut un memoriu către Ministerul Educației Naționale prin care motivam de ce cerem a patra clasă. Raportul de la Centrul Județean de Resurse Educaționale prevede primele opțiuni ale elevilor. Începând de anul trecut, planul de școlarizare este făcut pe UAT-uri, ceea ce este absurd. În acest an școlar ni s-au atribuit pe filieră teoretică 3 clase, iar la Carmen Sylva 3 clase. Sunt 151 de copii care, conform primei opțiuni, vor să vină la Colegiul Național Mihai Eminescu și 110 care vor să vină la Colegiul Național Carmen Sylva Petroșani. Asta înseamnă cel puțin 260 de copii din Valea Jiului care vor să vină către aceste licee, însă din Petroșani și-au exprimat prima opțiune de a veni pe cele șase clase 140 de copii. Atunci, dacă elevii care vin din celelalte localități depășesc mediile de admitere ale copiilor din Petroșani, este clar că elevii din Petroșani vor ajunge la Petrila, Lupeni, Uricani sau Vulcan. Mulți copii din Petroșani vor fi distribuiți după admiterea din vară către municipiile și orașele din afara Petroșaniului”, a precizat Alexandru Lăutaru, directorul CNME.

Dacă situația rămâne așa, cei de la ”Mihai Eminescu” vor fi nevoiți să renunțe la o clasă de Matematică-Informatică. Asta în condițiile în care specializarea este forte căutată.

Conform rezultatelor, de 4 ani Colegiul Național Mihai Eminescu din Petroșani este pe primul loc la nivel județean. Anul trecut, un singur elev nu a promovat Bacalaureatul și asta din motive de sănătate. În plus, absolut toți absolvenții au fost admiși la facultăți de prestigiu.

Primarul Petroșaniului se gândește chiar la posibilitatea ca decizia să fie una cu conotații politice. Iar profesorii ar putea să intre în grevă japoneză.

”Eu cu asta nu pot să fiu de acord. Dacă nu se mai taie nicio clasă de niciunde, decât de la Petroșani, eu înțeleg că e o chestiune politică și e o bătaie de joc la adresa acestor copii. Cred că ar trebui sensibilizați cei de la Inspectoratul Județean, pentru că la ei este decizia. Am sugerat, în primul rând profesorilor, să facă o grevă japoneză și să protesteze în acest fel. Nu se poate așa: tai clase de la cel mai bun liceu”, spune edilul din Petroșani.

Ce spune ISJ Hunedoara

Pe de altă parte, Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara a precizat într-un comunicat d e presă că rețeaua școlară de nivel liceal din Petroșani cuprinde două licee teoretice și două licee tehnologice.

”Pentru anul școlar 2019 – 2020, propunerea Inspectoratului Școlar Județean Hunedoara, înaintată Ministerului Educației Naționale, cuprinde următoarele formațiuni de studiu:

  • la Colegiul Național Mihai Eminescu – 3 clase: 2 clase, profil real (cu specializarea Matematică – informatică – 1 clasă, Științe ale naturii – 1 clasă) și 1 clasă, profil uman (cu specializarea Filologie, 0,5 intensiv limba engleză și 0,5 intensiv limba franceză);

  • la Colegiul Național de Informatică Carmen Sylva – 3 clase: 2 clase, profil real (cu specializarea Matematică – informatică – 1,5 clasă, Științe ale naturii – 0,5 clasă) și 1 clasă, profil uman, cu specializarea Științe sociale;

  • la Colegiul Economic Hermes – 4 clase: 2 clase de învățământ liceal profil servicii, după cum urmează: 1 clasă cu specializarea Tehnician în turism intensiv limba engleză și 1 clasă cu specializarea Tehnician în activități economice și 2 clase de învățământ profesional, structurate astfel: 0,5 clasă cu specializarea Bucătar și 0,5 clasă cu specializarea Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație, iar cea de-a doua 0,5 clasă cu specializarea Cofetar-patiser și 0,5 Lucrător hotelier;

  • la Liceul Tehnologic Dimitrie Leonida– 3 clase învățământ profesional: 1 clasă specializarea Mecanic auto, 0,5 clasă Confecționer produse textile și 0,5 clasă Confecționer tâmplărie din aluminiu și mase plastice, iar cea de-a treia este 0,5 clasă cu specializarea Sudor și 0,5 clasă cu specializarea Frizer – coafor – manichiurist – pedichiurist.

Argumentele care au condus la acest plan de școlarizare sunt:

  • Numărul de elevi înscriși în clasa a VIII-a din Petroșani este de 314, ceea ce corespunde unui număr de 11,2 clase ( 28 de elevi/clasă conform prevederilor legale). In propunerea inspectoratului școlar regăsim 13 clase, care asigură un număr suficient de locuri pentru toți absolvenții de clasa a VIII-a din municipiul Petroșani. Cele 13 clase sunt configurate astfel: 6 clase liceu teoretic, 2 clase liceu tehnologic și 5 clase de școală profesională cu durata de 3 ani;

  • Suplimentarea numărului de clase de liceu teoretic va conduce la nerealizarea claselor de învățământ profesional sau la configurarea unor formațiuni de studiu cu efective mici, nefiind respectat criteriul economic, conform O.M.E.N. 5235/2.10.2018 pentru aprobarea Metodologiei privind fundamentarea cifrei de școlarizare;

  • Toate clasele de învățământ profesional au fost solicitate de către agenții economici și este firesc să răspundem nevoilor de pe piața muncii. Totodată dorim să realizăm aceste clase și să luăm toate măsurile astfel încât elevii să beneficieze de o pregătire temeinică în scopul facilitării accesului lor pe piața muncii.

  • Învățământul profesional și tehnic reprezintă o prioritate la nivel european, național și județean. În țara noastră, ne confruntăm cu o criză majoră de resursă umană calificată, fapt recunoscut de toată lumea. Nu mai avem instalatori, electricieni, mecanici, sudori, bucătari și lista de meserii poate continua. Comunitatea are nevoie de toate aceste calificări. Sistemul de învățământ are datoria să pregătească forța de muncă necesară pe piața muncii, doar așa comunitatea se poate dezvolta și progresa.

  • La nivelul județului Hunedoara, pentru anul școlar 2019 – 2020, s-au înregistrat solicitări de la 114 agenți economici pentru 1024 de locuri, în clasele de învățământ profesional, iar în învățământul dual 5 operatori economici au solicitat 114 locuri, în 6 calificări profesionale. Clasele din învățământul dual au fost solicitate în municipiile Deva, Hunedoara și Hațeg. Ne exprimăm regretul că nu am avut solicitări pentru învățământul dual în municipiul Petroșani. Poate în următorii ani vom reuși să oferim și elevilor din Petroșani această oportunitate, cu sprijinul autorităților publice locale și a agenților economici, așa cum prevede legislația în vigoare. Facem această afirmație deoarece învățământul dual oferă multe facilități elevilor. In prezent funcționează clase de învățământ dual în Deva și în Hunedoara. Elevii din aceste clase beneficiază de o pregătire practică riguroasă la școală și la agentul economic. De exemplu, pentru anul școlar următor afirmăm cu bucurie faptul că s-a solicitat o clasă de învățământ dual de către Compania Enel la Liceul Tehnologic Energetic Dragomir Hurmuzescu Deva, în calificarea centrale, stații și rețele electrice. Este a doua clasă la nivel național solicitată de această companie, prima fiind în București. Facilitățile oferite elevilor sunt: burse profesionale de la stat și de la agentul economic, masă caldă, transportul elevilor la locurile de practică, cazare, asigurare medicală. Considerăm că trebuie să susținem și să consolidăm parteneriatele cu mediul economic, iar acest lucru trebuie să se regăsească și în oferta educațională din învățământul preuniversitar, în fiecare an școlar.

  • Precizăm faptul că, cele cinci clase de învățământ profesional din municipiul Petroșani sunt solicitate de 21 de agenți economici.

De asemenea, la nivel județean desfășurăm o serie de acțiuni de promovare a învățământului profesional și dual, menite să conștientizeze și să informeze opinia publică asupra ofertei de școlarizare și a nevoii de pregătire profesională. Aceste programe se adresează tuturor elevilor, absolvenți de clasa a VIII-a, dornici să obțină o calificare profesională care să le asigure integrarea pe piața muncii și independența financiară. Precizăm faptul că, sistemul educațional este flexibil și oferă posibilitatea continuării studiilor indiferent de vârstă”, se arată în comunicatul semnat de inspectorul școlar general al județului Hunedoara, Maria Ștefănie.

Ștefănie a precizat că, din Raportul privind inserția socio-profesională a absolvenților din învățământul preuniversitar hunedorean, rezultă că procentul absolvenților de învățământ profesional care se integrează pe piața muncii hunedorene este cu mult mai mare decât cel al absolvenților de liceu.

”Prin urmare, dacă suntem interesați să ne păstrăm tinerii, trebuie să susținem cu prioritate dezvoltarea învățământului profesional”, a conchis sursa citată anterior.

Carmen COSMAN – PREDA

Comments

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here