Ce se mai întâmplă cu proiectul ipoteticului aeroport de la Săulești: NIMIC! Un proiect pe bani mulți care nu a trecut testul timpului

0
90

Niciun aeroport nu va fi construit la Săulești – Hunedoara sau cel puțin nu în viitorul apropiat. Proiectul aprig dezbătut în anii trecuți nu a trecut testul timpului. Mai mult, se dovedește a fi aproape un fiasco, după cum spun acum chiar oficialii, asta deși se vorbea că ar ajuta mult la relansarea și dezvoltarea turismului hunedorean. De amintit că numai pentru studiul de fezabilitate menit a demonstra oportunitatea construirii aeroportului de la Deva, CJ Hunedoara a plătit cu ani în urmă unui consultant italian suma de aproximativ 105 mii de euro.

A curs multă cerbeală în ceea ce privește aeroportul de la Săulești, un proiect în care erau atrași, pe rând, cel puțin la nivel declarativ sau pe hârtie, ba niște potențiali investitori italieni din Regiunea Sardinia, ba o firmă a controversatului om de afaceri Sever Mureșan, cu care a fost încheiat chiar un parteneriat. Un proiect care s-a oprit însă la faza de studii și care nu a fost niciodată implementat. Și care nu va fi reluat, spune administratorul public al județului Hunedoara, Costel Avram.

”Sub nicio formă. Acolo au fost cheltuiți bani pentru un studiu de fezabilitate cu niște italieni și, din păcate, din start acel aeroport a fost un fiasco. Merg foarte greu aeroporturile de la Arad, de la Sibiu – chiar am discutat cu președintele Consiliului de Administrație de la Sibiu, darămite unul de la Deva… Important este să se termine autostrada și, dacă vom avea autostradă, lucrurile merg mult mai ușor pentru noi, cei din județul Hunedoara”, a declarat Costel Avram.

Despre aeroportul de la Săulești a început să se vorbească prin anul 2005, când, prin hotărâre de Guvern, Executivul a aprobat trecerea a 30 de hectare de teren din domeniul public al statului şi administrarea Aeroclubului României în domeniul public al judeţului Hunedoara şi administrarea Consiliului Judeţean. La Săuleşti se intenţiona construirea unui aeroport civil, ale căror costuri ar fi suportate de firma care câştiga licitaţia, conform înţelegerii de la vremea respectivă. Terenul a fost întabulat, dar pentru realizarea investiţiei mai era nevoie de o bucată de teren, însă ministrul Transporturilor de la vremea respectivă, Radu Berceanu, a înştiinţat oficialii CJ Hunedoara nu numai că nu le mai atribuie restul de teren aferent aerodromului, dar, mai mult, vrea și restul terenului înapoi. Ulterior, problema terenului a fost rezolvată, printr-o serie de întâlniri dintre oficialii Consiliului Judeţean Hunedoara şi responsabilii Aeroclubului Român, dar a mai rămas de rezolvat doar finanţarea proiectului, care nu a mai fost niciodată soluționată, asta deși s-au căutat și parteneri privați.

Lucrările de construcţie a aeroportului de la Săuleşti ar fi trebuit să demareze în 2009, după ce Consiliul Judeţean Hunedoara a semnat, la acea vreme, un parteneriat cu o companie italiană, care se spunea că ar fi asigurat şi fondurile necesare amenajării aeroportului, în timp ce autorităţile judeţene se obligau să pună la dispoziţia constructorilor terenul necesar. La finele anului 2007, autorităţile judeţene din Hunedoara au semnat un protocol de înfrăţire cu Regiunea Sardinia, din Italia, iar atunci au avut loc şi primele discuţii referitoare la încheierea unui parteneriat în vederea amenajării acestui aeroport. A fost elaborat şi studiul de fezabilitate pentru această investiţie, comandat de CJ Hunedoara şi realizat de un grup de firme din Italia, care a costat peste 100.000 de euro. Costurile lucrării erau estimate la 15 milioane de euro. Între timp, aeroportul nu s-a mai realizat și a fost invocată inclusiv criza economică, ce ar fi contribuit la înmormântarea proiectul.

Carmen COSMAN – PREDA

Comments

comments

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here