Declarațiile Vioricăi Dăncilă declanșează războiul! Activiștii de mediu anunță că reîncep lupta împotriva asfaltului din inima munților Retezat

Ani de zile au luptat pe toate fronturile cu autoritățile române împotriva proiectului ce vizează reabilitarea DN 66A Câmpu lui Neag – Herculane. Săbiile s-au ascuns în teacă doar pentru că lucrările au stagnat, în lipsa finanțării, dar acum  activiștii de mediu anunță că vor reîncepe lupta.

Decizia a fost luată după anunțul Premierului Viorica Dăncilă privind reluarea lucrărilor la acest segment de drum, unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură din România ultimilor ani.

”Lupta reîncepe. Premierul Dăncilă a redeschis planul pentru cea mai mare crimă a biodiversității, plan care fusese tranșat de mai bine de 10 ani împotriva dorinței nebune a președeintelui Băsescu de la acea vreme: DN 66A, asfalt prin inima munților Retezat”, au precizat reprezentanții Agent Green, unii dintre cei mai active luptători pentru mediu.

Reamintim că, duminică, la Lupeni, Primul Ministru, Viorica Dăncilă, a anunțat că până la sfârșitul acestei luni proiectul de execuție va fi scos la licitație.

Pe 16 aprilie am adoptat o hotărâre de Guvern și până la sfârșitul lunii mai scoatem la licitație proiectul de execuție și alocăm și fondurile”, a declarat Viorica Dăncilă.

Guvernul a aprobat în luna aprilie indicatorii tehnico-economici aferenţi obiectivului de investiţii „Drum de legătură DN 66A km 47+600 – km 66+204, Câmpu lui Neag – Cerna”, judeţul Gorj. Și, potrivit calculelor guvernamentale, de 307.506.000 lei este nevoie pentru continuarea lucrărilor la DN 66A Câmpu lui Neag – Herculane.

Foto: Arhiva

Amenajarea DN66A reprezintă unul dintre cele mai controversate proiecte de infrastructură din România, pentru care activiştii de mediu s-au luptat chiar şi în instanţă ca să nu fie implementat. Cele mai mari lupte s-au dat în perioada în care Traian Băsescu era Președintele României. Construcția drumului a început dealtfel pe vremea în care Băsescu era ministru al Tranporturilor și calea de acces dintre județe a primit chiar numele acestuia. Iar fostul Președinte al României și-a luat în serios statutul de ”tată adoptiv” al proiectului, venind de multe ori personal pe șantier pentru a vedea cum decurg lucrările. Multe organizaţii ecologiste au contestat investiţia, pe motiv că şoseaua va afecta ecosistemul din rezervaţiile naturale. Ulterior, proiectul a primit avizele de mediu, însă nu a mai primit finanţare. S-a lucrat cu mare greutate, pe porțiuni, iar investiția nu a fost niciodată finalizată. Și chiar acesta a fost motivul pentru care ”rezistența” activiștilor de mediu a mai scăzut în timp în intensitate.

Lucrările au demarat în anul 2002, asta după ce în 1999 drumul forestier care traversa rezervaţiile naţionale Retezat şi Valea Cernei a fost ridicat la rangul de drum naţional. Conform datelor oficiale, până acum au fost construiţi circa 20 kilometri din şosea, de la ieşirea din localitatea Uricani până în zona Câmpuşel, în Parcul Naţional Retezat. Până în 2010, trebuiau să fie finalizaţi şi restul de 18 de kilometri ai DN66A, până la Izvoarele Cernei, unde calea de acces se intersectează cu un alt drum naţional, DN67D, legând astfel Valea Jiului de Băile Herculane, dar acest lucru nu s-a întâmplat până acum.

Rămâne de văzut ce pași vor urma acum cei de la Agent Green după anunțul Vioricăi Dăncilă.

Carmen COSMAN – PREDA