Este incredibil. Un tren și-a pierdut în mers saboții de frână! Oricând se putea produce un dezastru pe calea ferată!

La un pas de dezastru pe calea ferată, din cauza unor hoți care au încercart să sustragă saboții de frână ai un tren de marfă. Un raport finalizat recent de AGIFER arată, cu lux de amănunte, cum un tren și-a pierdut în mers saboții de frână de la unul dintre vagoane în urma acțiunii acestor persoane care au pus în pericol siguranța feroviară!

Un incidet pe calea ferată petrecut în stația CFR Zam – județul Hunedoara în noiembrie 2018, al cărui raport a fost finalizat recent de AGIFER. Garnitura aparținea operatorului de transport feroviar MMV Rail România. Astfel, la data de 11.11.2018, în jurul orei11:10, pe raza de activitate a Sucursalei Regionala CF Timişoara, secţia de circulaţie interoperabilă Deva – Radna, linie dublă electrificată, pe firul II de circulaţie între staţiile CFR Ilteu şi Zam, la km 528+560, în circulaţia trenului de marfă nr.70926, aparţinând operatorului de transport feroviar MMV Rail România, s-a produs deraierea primului boghiu în sensul de mers al trenului (osiile 3 şi 4), de la vagonul nr.31817853504-7, datorită căderii unui număr de 4 saboţide frână şi a penelor de asigurare a acestora.

Din  analiza  trenului  şi  a  circulaţiei  acestuia, se arată în raportul de specialitate, a  rezultat  că  trenul  de  marfă  nr.70926,  având  ca destinaţie staţia CFR Vinţul de Jos, a fost format în staţia CFR Jimbolia, având în compunere 27 vagoane seria Zas, 108 osii încărcate (metanol), tonaj brut 1896 tone, tonaj net 1169 tone şi 456 m lungime. Până la staţia CFR Ronaţ Triaj trenul  a  fost remorcat cu locomotiva diesel electrică DA1564, iar de la staţia CFR Ronaţ Triaj cu locomotiva electrică EA 002.

”Trenul a plecat din staţia CFR Jimbolia la data de 10.11.2018, ora15:50, având următoarele opriri în circulaţie: Cărpiniş 16:12 –17:00, Timişoara Nord 17:30 –20:03; Ronaţ Triaj 20:20 –04:50, Orţişoara 05:19 –05:21;  Glogovăţ  06:25 –07:10,  Păuliş  07:47 –08:04,  ultima  oprire, înainte  de  producerea incidentului, la staţia CFR Milova, între orele 08:37 –09:03. La  data  de  11.11.2018, la ora 10:35, impiegatul de mişcare (IDM), din staţia CFR Zam, a  primit avizul de plecare pentru trenul de marfă nr.70926, după care a efectuat parcursul de trecere al trenului prin staţie pe linia III directă. La defilare trenului, IDM a observat că după trecerea locomotive de  biroul de mişcare s-a produs frânarea rapidă a trenului. Întrucât frânarea rapidă a trenului nu s-a produs ca urmare a unei frânări comandate de la locomotivă, şeful de tren s-a  deplasat  pe  teren constatând că trenul era rupt între al 13-lea şi al 14-lea  vagon,  iar vagonulal  14-lea, deşi era pe şine, prezenta urme  de  deraiere pe suprafeţele de rulare ale roţilor primului boghiu, în sensul de mers al trenului. Constatările efectuate pe teren au  arătat  că osiile primului boghiu  în  sensul de mers  al  trenului (osiile 3 şi 4) al celui de al 14-lea vagon de la locomotivă (nr.31817853504-7), au deraiat la km. 528+560, între staţiile  CFR Ilteu şi Zam, pe o zonă de circulaţie în curbă, cu deviaţie dreapta. De la acest punct, pe o distanţă de 660 m, s-au putut observa urme de rulare a roţilor pe terasamentul căii. Analizând urmele produse de roţile deraiate se poate preciza  că ambele osii ale boghiului au deraiat în aceeași secţiune  transversală  a  căii  ferate, căzând  cu  roţile  pe  şuruburile  verticale  ale sistemului de prindere a şinelor de traverse. Roţile din partea stângă, având ca referinţă sensul de mers al trenului, (ce rulau pe şina de pe firul exterior al curbei), au căzut în exteriorul căii, iar roţile din partea dreaptă în interiorul căii. Nu au fost identificate urme  de  escaladare a şinelor, ci doar urme de coborâre a roţilor din partea stângă pe flancul inactiv al şinei din partea stângă, în sensul de mers al trenului (pe o lungime de 10 cm), iar (în aceeaşi secţiune a căii), urme de coborâre a roţilor din partea dreaptă pe umărul activ al şinei din partea dreaptă, în sensul de mers al trenului”, este descrierea incidentului conform raportului menționat.

Incidentul a fost atent analizat, inclusiv la fața locului, iar concluziile sunt îngrijorătoare. La mijloc sunt acțiuni ale unor personae care ar fi vrut să sustragă saboții de frână în timp ce garniture era garată.

”Comisia de investigare concluzionează că deraierea vagonului nr.33817853504-7 a fost generată de căderea unui sabot de frână de la vagon, sabot care în cădere s-a interpus între suprafaţa de rulare a roţii şi ciuperca şinei. Căderea sabotului de frână, urmată de căderea penei de fixare a acestuia, a fost posibilă prin intervenţia unor persoane neidentificate, care pe timpul staţionării trenului de marfă nr.70926 în staţia CFRMilova, cu intenţia de sustragere a saboţilor de frână, au scos penele de fixare încercând să se ajute cu acestea pentru dislocarea saboţilor din portsaboţi. Operaţiunea nu a putut fi finalizată deoarece frâna automată a trenului pe timpul staţionării era strânsă. Această intervenţie externă a generat, după slăbirea frânei automate a trenuluişi plecarea trenului din staţie, în circulaţia trenului, posibilitatea căderii saboţilor neasiguraţi şi implicit a penelor de fixare a acestora, lăsate între saboţi şi portsaboţi. Urmare a concluziilor prezentate propunem închiderea acţiunii de investigare declanşate şi reîncadrarea acestui incident feroviar conform prevederilor Regulamentului de Investigare, la art.10- ”Fapte produse de terţe persoane fizice sau juridice, care au pus în pericol siguranţa feroviară, care au avut ca urmare perturbarea activităţii de transport feroviar, distrugerea şi/sau sustragerea de piese sau materiale din componenţa vehiculelor feroviare”.

Carmen COSMAN – PREDA