Autoritățile au mimat ani de zile interesul. Acum, DN7A Petroșani – Voineasa se ”asfaltează” în instanță

Drumul national dintre Petroșani și Voineasa, DN 7A, se ”asfaltează” mai nou în instanță. Constructorul, Straco Grup SRL, se judecă cu Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova la Tribunalul Dolj pentru segmentul de drum care traversează județul Hunedoara. Straco a invocat lipsa banilor necesari drept motiv pentru neexecutarea contractului, dar și bâlbele beneficiarului în implementarea proiectului.

Din 2011 Compania Națională de Autstrăzi și Drumuri Naționale, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova se tot pregătește să reabiliteze DN 7A Petroșani – Voineasa. Au trecut atâția ani și tot nu s-a reușit, asta deși a fost desemnat, în 2013, și un constructor, respectiv Straco Grup. Drumul este însă tot mai degradat și șoferii care se încumetă să-l străbată reclamă starea incredibil de proastă a acestei căi de acces ce traversează o zonă ce ar putea fi exploatată din plin din punct de vedere turistic.

Drumul a ajuns însă în instanță, după ce Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova a decis rezilierea contractului cu cei de la Straco și executarea garanției de bună execuție.

”Nu au fost bani”, reclamă executantul, care, într-un dosar disjuns din ”dosarul – mamă”, a vorbit pe larg despre lipsa finanțării și bâlbele autorității contractante în tot acest interval de timp.

 ”Ca urmare a lipsei fondurilor bugetare pe care ar fi trebuit sa le asigure Beneficiarul, ca urmare a modificărilor substanțiale ale Contractului și ca urmare a condițiilor meteorologice nefavorabile, execuția lucrărilor a fost suspendata de mai multe ori, în luna octombrie 2017 întocmindu-se și avizandu-se proiectul tehnic revizuit. Pentru anul 2018, Beneficiarul a comunicat faptul că „ valoarea Programului aprobat pentru anul 2018, în limitele prevederilor bugetare aprobate prin Legea Bugetului de stat pe a nul 2018 este de 476.964,64 lei”, sumă care_ reprezintă 1,1335 % din valoarea Contractului”, susține construtorul, care a deschis acțiunea în instanță.  Practic, antreprenorul respinge decizia de reziliere, dar și executarea garanției de bună execuție, arătând că vina nu le aparține pentru neexecutaea lucrărilor din contractul de proiectare și execuție „Consolidare si amenajare DN 7A km 86+601 – km 105+120” .

Pe de altă parte, cei de la CNAIR – DRDP Craiova vorbesc despre sume uriașe care ar fi fost prevăzute în anii anteriori pentru acest drum. Dar, din varii motive, constructorul nu ar fi consumat bugetul alocat și, mai mult, din aceste cauze s-ar face vinovat și pentru eventualele degradări ale căii de acces ce leagă Petroșaniul de Voineasa. Totuși, cei de la CNAIR recunosc că pentru 2018 s-au dat puțin peste 470.000 de lei.

” Pârâta a comunicat reclamantului valoarea Programului aprobat pentru anul 2018 la acest obiectiv de calamitati cu finanțare din credit și Guvernul României, în limitele prevederilor bugetare aprobate prin Legea Bugetului de stat pe anul 2018 nr.2/2018, respectiv 476.964,64 lei inclusiv TVA. Stadiu fizic lucrări executate: 18,32%. În anul 2018 reclamantul nu s-a mobilizat sa execute lucrări. Acesta nu a executat lucrările în acord cu valoarea bugetului pentru anul 2018, cu încadrarea în termenul de execuție și nu a mobilizat resursele necesare pentru acest obiectiv. Pe parcursul derulării acordului contractual, suspendarea lucrărilor nu s-a efectuat ca urmare a neasigurarii fondurilor ci s-a suspendat numai pentru perioada de timp friguros”, au precizat în fața judecătorilor reprezentanții beneficiarului lucrării.

Cert este că, în timp ce chestiunile financiare sunt disputate în instanță, în anul 2018, până la data emiterii Notificării de reziliere, s-au executat următoarele lucrări: lucrări de întreținere, completare semnalizare verticală, montare de indicatoare de limitare tonaj, emitere, obținere aviz de lucru pentru instituirea de restricții de circulație pe tronsonul km 100+540 – km 102+60, obținere aprobare management de trafic pentru instituirea de restricții de circulație pe tronsonul km 100+540 – km 102+60.  Altfel spus, după atâția ani, lucrările au rămas fix la faza de pregătiri și cam atât.

Între timp, DN 7A s-a tot deteriorat. Pe de o pate de vină sunt și intemperiile din toată această perioadă, care au erodat structura căii de acces. Pe de altă parte, cei de la Straco au reclamat drept cauză principală a degradării drumului traficul intens al autocamioanelor încarcate cu material lemnos, cu o greutate totală mai mare decât limita maxima admisă de 12 tone. Problemele au tot fost semnalate și sesizate, dar nu a fost luată nicio măsură!

Procesul dintre Straco Grup și DRDP Craiova are termen în data de 16 septembrie, în dosar fiind dispusă și efectuarea unei expertize de specialitate.

Carmen COSMAN – PREDA