Instanța dă dreptate, într-un prim episod, constructorului în cazul lotului 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva

Foto: Asociația Pro Infrastructura

Tribunalul București a dat dreptate antreprenorului, într-un prim episod derulat în fața instaței, în cazul lotului 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva. Sunt aproape 30 de zile de când putea fi deschis acest troson, pe care ministrul Răzvan Cuc se încăpățânează să îl țină la stadiul de ”autostradă muzeu”, invocând tot felul de motive.

Practic, Tribunalul București s-a pronunțat în dosarul având ca obiect ”ordonanța președințială”, deschis de constructorul lotului 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva.

”Admite cererea de chemare în judecată. Suspendă dreptul pârâtei de a cere plata în temeiul Scrisorii de garanţie de bună execuţie nr. K048074/k048184/830, până la soluţionarea cererii de arbitrare înregistrate sub nr. 114/5.09.2019 pe rolul Curţii de Arbitraj Comercial Internaţional de pe lângă Camera de Comerţ şi Industrie a României. Cu apel în termen de 5 zile de la pronunţare”, este soluția instanței.

De precizat că spaniolii au iniţiat acest demers în instanţă după ce le-a fost reziliat contractul pentru lotul 3 din Autostrada Lugoj – Deva

Cei de la Asociația Pro Infrastructura, care au monitorizat atent lucrările, au explicat că CNAIR nu se poate atingge, conform sentinței, de banii saniolilor, pe care să îi execute drept garanție de bună execuție.

”Astăzi avem un nou episod din teatrul absurd numit “Muzeul Autostrăzii A1 Lugoj-Deva lot 3”: Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere A PIERDUT DEJA PRIMUL PROCES contra constructorului spaniol Comsa.

Vineri, 06.09.2019, Tribunalul București a dat dreptate antreprenorului) și a oprit executarea garanției bancare inițiată de CNAIR până la soluționarea cererii de arbitraj din 05.09.2019, procedură care poate dura luni, poate chiar ani întregi.

Pe românește, CNAIR NU SE POATE ATINGE DE BANII SPANIOLILOR. Astfel, realitatea contrazice gogoșile vândute de ministrul Transporturilor Cuc și directorul CNAIR Scarlat care declarau că așa-zisele probleme și lucrări nefinalizate de constructor vor fi remediate pe banii acestuia.

Mai mult, în ciuda noilor promisiuni făcute de Cuc, DESCHIDEREA tronsonului-muzeu de 21 de km este în continuare INCERTĂ, la 28 de zile de când putea fi inaugurat și la 12 zile de la rezilierea contractului executat în proporție de 99%.

Nu este nicio grabă! Șoferii mai pot aștepta, riscându-și viața și rupându-și mașinile pe DN7 și DN68A. Desigur, tot noi vom plăti toate bâlbele și prostiile făcute de iresponsabilii CNAIR”, atrag atenția cei de la Asociația Pro Infrastructura.

La finele lunii august, contractul pentru lotul 3 al Autostrăzii Lugoj – Deva a fost reziliat de ministrul transporturilor, Răzvan Cuc, care a invocat tot felul de motive.

După rezilierea contractului, potrivit economica.net, ministrul Transporturilor a subliniat că nu se va da drumul la trafic pe lotul 3 până nu se vor decolmata şanţurile ca să se scurgă apele şi nu se vor monta garduri, pentru ca animalele să nu poată pătrunde pe autostradă.

La rândul său, directorul general al CNAIR, Sorin Scarlat, a precizat că pe acest lot de autostradă au fost identificate 60 de neconformităţi, fapt care ar putea constitui un record.

Cunoscătorii situației spun că de fapt ”deficiențele” ar fi doar pretexte.

”Din informațiile noastre, în cei 6 ani scurși de la semnarea contractului (august 2013), inginerul FIDIC (consultantul) angajat de CNAIR ca să supervizeze antreprenorul a identificat 60 de neconformități, dintre care 59 au fost stinse (reparate) de constructor – un număr normal pe un șantier de o asemenea anvergură, comparabil cu alte proiecte de autostrăzi.

Ironia sorții este că singura neconformitate încă nesoluționată este chiar în capătul dinspre Holdea, fix la granița cu lotul 2 Lugoj-Deva, acolo unde nu se va circula până la finalizarea celebrelor tuneluri “pentru urși” (aflate în prezent în licitație), adică probabil prin 2024.

Așadar, avem o AUTOSTRADĂ MUZEU de 21 km perfect funcțională din 12.08.2019 (vezi filmare bord: https://youtu.be/kAbuMNHobIU și dronă: https://youtu.be/TTxRsFQsV-A), pregătită să preia traficul rutier, al cărei contract a fost reziliat de o gașcă de incompetenți iresponsabili care doar mimează că urmăresc interesul cetățenilor”, dezvăuiau în urmă cu doar câteva zile scei de la Pro Infastructura.

Lotul 3 are o lungime de 21,14 kilometri, iar lucrările au fost contractate la o valoare de 579,92 milioane lei, fără TVA. Din această sumă, 492,93 milioane lei, adică 85%, reprezintă Fonduri de Coeziune, iar diferenţa de 86,98 milioane lei a fost asigurată din fonduri ale Guvernului României.

Carmen COSMAN –  PREDA