Faliment fără de sfârșit. De mai bine de 10 ani se scrie filă cu filă finalul Societății de Drumuri și Poduri Județene

 La Tribunalul Hunedoara s-a consumat miercuri un nou termen de judecată în dosarul ce pare fără de final al falimentului Societății de Drumuri și Poduri Județene. Un faliment de răsunet, într-un proces ce durează de mai bine de 10 ani și în care nu există niciun vinovat în afara de ”conjuncturile defavorabile”. 

Cu un patrimoniu impresionant, conjuncturi și pârghii care ar fi putut să o ajute să rămână ani buni pe piața de profil, Societatea de Drumuri și Poduri Județene s-a prăbușit. A fost strivită de povara contractelor păguboase, a creditelor dezavantajoase, dar și a firmelor ”de casă”, astfel că societatea care avea ca acționar majoritar Consiliul Județean Hunedoara a intrat pe rând în insolvență și apoi în faliment. Considerată în trecutul nu prea îndepărtat printre cele mai performante din țară, Societatea de Drumuri și Poduri Deva a intrat în insolvență în anul 2009, dar declinul fostei direcții județene începuse anterior. S-a prăbușit sub povara datoriilor și a pierderilor, așa că în urmă cu 10 ani Tribunalul Hunedoara a dispus deschiderea procedurii de insolvență, în condițiile în care nivelul datoriilor depășea cu mult nivelul încasărilor.

Ca structură, societatea se prezenta astfel: – Sediul social al firmei amplasat în Deva – unde îşi desfăşura activitatea aparatul administrativ; – Secţia Deva cu următoarele puncte de lucru: – punct de lucru Brad; – punct de lucru Pauliş; – Balastiera Uroi; – Secţia Haţeg cu următoarele puncte de lucru: – punct de lucru Petroşani; – punct de lucru Haţeg; – Balastiera Ciopeia; – Secţia Hunedoara cu urmatoarele puncte de lucru; – punct de lucru Hunedoara; – punct de lucru Oraştie; – Balastiera Folorat; – Secţia Utilaj Tehnologic – cu compartiment tehnic-mecanizare şi atelier de reparaţii întreţinere şi exploatare.

Conform datelor vremii, prin 2007 deja se vorbea despre datorii care la nivel declarativ stârneau îngrijorare. Spunem declarativ, pentru că în realitate firma pare să fi fost lăsată să se afunde. La vremea respectivă s-a spus că situația avea două cauze majore. Pe de o parte, ar fi vorba despre realizarea unor lucrări de infrastructură majore, pentru care nu s-au mai încasată niciodată banii, iar pe de altă parte ar fi vorba despre firmele de casă ale CJ Hunedoara care dădeau deja târcoale societății pentru a pune mâna pe patrimoniul acesteia.

S-a vorbit la acea vreme pe larg despre cum cum mașini și utilaje achiziționate pe sume considerabile ar fi fost mai apoi transferate spre folosință unor societăţi agreate de conducerea acționarului majoritar al SC Drumuri și Poduri SA Hunedoara. Firme care ulterior ar fi preluat din mers și activitatea firmei intrate în insolvență. De asemenea, contracte mari câștigate de SC Drumuri și Poduri SA Deva ar fi fost direcționate chiar către aceste societăți.

Ca atare, firma CJ Hunedoara nu avea cum să mai reziste pe piață, iar în 2009 s-a dispus deschiderea procedurii de insolvență.

Raportul lichidatorului arată cum în numai câțiva ani profitul s-a transformat într-o pierdere uriașă.

”În intervalul 2006-2008 societatea a realizat profit din exploatare, respectiv cheltuielile din exploatare s-au încadrat în veniturile din exploatare, valoarea profitului operaţional fiind fluctuantă în sensul că în anul 2006 a fost de 1.574.921 lei, respectiv 2,89% din veniturile din exploatare, în anul 2007 a fost de 1,75% din venituri, în anul 2008 a fost de 2,087%, pentru ca la 30.06.2009 profitul din exploatare să se transforme în pierdere a cărei valoare s-a ridicat la 10.849.364 lei”, se arată în documentul menționat.

Au fost identificate și cauzele, care fac referiri la fapte, împrejurări, conjuncture, dar nu și vinovății!

”Am desprins ca fiind principale cauze care au dus la aparitia starii de insolventa, urmatoarele

− imposibilitatea incasarii ritmice a clientilor , fapt ce se poate constata din valoarea soldului de clienti de la finele perioadelor analizate, respectiv, in anul 2006 a avut un sold de 20.495.205 lei, suma ce reprezinta 39,68 % din cifra de afaceri. In anul 2007 valoarea soldului a fost de 9.642.601 lei in procent de 16,79 % din cifra de afaceri, la finele anului 2008 valoarea clientilor neincasati a fost de 16.812.334 lei, reprezentand 24,68% din cifra de afaceri, pentru ca la finele sem I 2010 valoarea acestora sa fie de 10.544.819 lei reprezentand de trei ori valoarea cifrei de afaceri, valoarea ridicata a soldului de clienti explicandu-se pe seama faptului ca societatea presta in principal lucrari pentru institutiile locale ale statului; − avand in vedere datoriile fata de bugetul de stat societatea a intampinat greutati in participarea la licitatii organizate pentru contractarea de lucrari, acest criteriu fiind parte componenta a caietelor de sarcini; − de asemenea pentru contractele incheiate societatea era nevoita sa constituie garantii de buna executie, garantii care in anul 2007 au fost in suma de 3.315.732,63 lei , in anul 2008 valoarea lor a fost de 3.479.220,65 lei iar in sem I 2010 au avut valoarea de 2.632.815,70 lei sume care afecteaza disponibilitatile societatii; − lipsa permanenta de disponibilitati banesti care a dus la dificultati in achitarea furnizorilor restanti; − cheltuielile salariale insemnate, care au avut ca efect cresterea sumei contributiilor la bugetul consolidat al statului; -lipsa mijloacelor financiare necesare desfasurarii activitatii, a condus la contractarea de credite pe termen scurt , fapt ce a generat dobanzi ridicate punand societatea in imposibilitatea de a le achita, fapt intamplat la finele semestrului I 2009; -dezvoltarea societatii respectiv, investitile efectuate de societate s-au realizat pe baza de contracte leasing financiar pentru procurarea de utilaje si mijloace de transport, fapt ce a generat dobanzi insuportabile de societate, ducand la imposibilitatea achitarii acestora”, preciza administratorul judiciar.

Lichidatorul a subliniat însă că nu se poate vorbi despre antrenarea răspunderii membrilor organelor de conducere ale societății sau a celor care prin acțiunile lor ar fi creat problemele financiare ale fostei firme de succes.

Iar doi ani mai târziu, SC Drumuri și Poduri a intrat în faliment, lichidatorul firmei vorbind la acea vreme despre datorii imense peste care s-ar fi suprapus criza economică, ceea ce a făcut-o neinteresată pentru cei care ar fi vrut la un moment dat să o preia. Ca atare bunurile au fost scoase rând pe rând la vânzare, la prețuri departe de valoarea lor inițială.

Falimentul SC Drumuri și Poduri Deva este încă o afacere pe rolul Tribunalului Hunedoara. După 10 ani de proicese nu este niciun vinovat, iar lichidatrul continua procedura de valorificare a bunurilor. Nici măcar responsabilii din conducerea CJ Hunedoara nu au părut interesați, mai mult decât la nivel declarativ, de posibilii vinovați, în condițiile în care se vorbea despre căpușele care ar fi putut devaliza firma, despre acțiuni în favoarea altor societăți unde ar fi existat interes direct. Falimentul curge mai departe, cu valorificarea bunurilor pe care Drumuri și Poduri le mai are încă în patrimoniu, iar miercuri a fost un nou termen în instanță, în aceeași notă.

Sunt circa 200 de creditori în acest dosar care are următorul termen de judecată în data de 27 mai.

Carmen COSMAN – PREDA