Cum ne-au lăsat ambițiile inexplicabile ale lui Laurențiu Nistor și politicianismele ministrului Grindeanu fără nod rutier spre autostradă, la ieșirea din Deva!

Județul Hunedoara a avut șansa de a avea un nod rutier spre Autostrada A1, la ieșirea din Deva perfect funcțional, și, mai ales, absolut sigur pentru participanții la trafic. Licitația a fost însă retrasă și banii au rămas în conturile DRDP Timișoara. Laurențiu Nistor, președintele PSD al Consiliului Județean Hunedoara, a ținut morțiș să fie aplicată o soluție mai complexă și, evident, mult mai scumpă, care ar fi rezolvat fix acceași problemă ca și varianta mai simplă. Anunța că are și acceptul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. Doar acceptul, nu și finanțarea necesară!

Am rămas fără nod rutier în intersecția DN7/ DN76, la ieșirea din Deva, spre Autostrada A1 Lugoj – Deva. Aveam o soluție avizată și pentru care exista și finanțarea necesară. S-a dat însă la loc comanda, după ce Consiliul Județean Hunedoara, condus de Laurențiu Nistor, a cerut o altă variantă, aflată și ea pe lista de analiză. Poate fi pusă în practică fără probleme, mai ales că Nistor dădea asigurări că și ministrul Grindeanu îl susține în demersul său, dar nu sunt bani pentru implementarea ei!

Nicoleta Pordea, director regional – DRDP Timișoara: ”Cu privire la proiectul “Amenajare intersecţie DN 7/ DN 76” – Servicii de proiectare faza P.A.C. P.T., Asistenţă tehnică din partea proiectantului şi execuție lucrări, vă transmitem că pentru execuţia nodului rutier în locul actualei intersecții dintre DN7 şi DN76, au fost studiate 4 (patru) variante pentru amenajarea intersecţiei. (…) În urma analizării documentației de către membri CTE C.N.A.I.R. Bucureşti, a fost considerată oportună varianta 2 care este compusă din 2 giraţii (puncte de întoarcere) şi se identifică cu situația actuală din teren, variantă care a fost avizată ulterior şi în CTE MTI şi pentru care a fost emis Ordin de Ministru. Consiliul Judeţean Hunedoara susţine însă necesitata implementării variantei 4, motiv pentru care D.R.D.P. Timişoara a solicitat la C.N.A.I.R. S.A. Bucureşti o analiză referitoare la posibilitatea avizării soluției 4 de realizare a obiectivului în CTE C.N.A.I.R.S.A. Bucureşti şi aprobarea indicatorilor tehnico-economici conform competențelor, la data prezentei nefiind formulat niciun răspuns în acest sens. Menţionăm că, la data prezentei, prin “Lista obiectivelor de investiții finanţate de la bugetul de stat în anul 2023”, sunt aprobate fonduri doar pentru implementarea proiectului în varianta 2 aprobată, implementarea variantei 4 fiind posibilă doar în cazul aprobării acesteia şi a indicatorilor tehnico-economici conform legislației în vigoare”.

Să ne reamintim că, în luna februarie a acestui an, a apărut public informația conform căreia, în timp ce nodul rutier era bugetat și decis într-o variantă care rezolvă problema descărcării traficului rutier în zonă, Nistor negocia cu Grindeanu un ”moft” de vreo 10 ori mai scump. Un moft despre care recunoștea că nu are finanțare și nici nu se știe dacă va avea vreodată, dar de care se ține cu dinții din motive inexplicabile!

Varianta agreată și aprobată pentru acest nod rutier spre autostradă este de cca 22 de milioane de lei, bani care au fost prinși în bugetul CNAIR, în timp ce președintele CJ Hunedoara vine cu o variantă de cca 180 – 200 de milioane de lei. Ambele, chiar dacă diferite ca și complexitate, rezolvă același lucru, respectiv problema traficului din zonă.

Consiliul Județean și-ar dori ceva mai complex, dar pentru care nu avem sursa de finanțare. Se pune problema dacă facem soluția aprobată și bugetată sau așteptăm o altă abordare pe flux, și anume aprobare în CTE, hotărâre de Guvern și apoi să așteptăm să vedem dacă se încredințează sau nu. Este o diferență de viziune. Eu nu am nimic împotriva doleanțelor Consiliului Județean, sunt niște soluții tehnice. Cu siguranță orice soluție dă plus valoare traficului”, spunea la vremea respectivă prefectul județului Hunedoara, Călin Petru Marian.

De precizat că reamenajarea intersecției ar reduce riscul producerii unor accidente rutiere și va facilita întoarcerea mașinilor în siguranță prin noul nod rutier. La această oră este funcțională o variantă anunțată încă de la început drept temporară.

Carmen COSMAN – PREDA