Eșecul Green Line. Riscăm să pierdem 70 de milioane de lei din fonduri europene pe indolența autorităților județene!

Consiliul Județean Hunedoara, care a gândit obiectivul investițional și a preluat managementul acestuia, după ce o perioadă fusese băgat la înaintare Municipiul Vulcan, nu este în stare să finalizeze proiectul care prevede înființarea unei linii verzi de transport cu autobuze electrice în Valea Jiului. ADR Vest atrage atenția că riscăm să pierdem 70 de milioane de lei din cauză că nu va fi implementat în termenele stabilite odată cu semnarea contractului de finanțare. Lucrările vor primi un alt termen, dar de data aceasta PE BANII NOȘTRI!

Nici măcar depoul pentru autobuzele electrice nu este amenajat, ca să nu mai vorbim despre celelalte componente esențiale, iar termenul de finalizare este 30.11.2023, respectiv 31.12.2023, proiectul fiind împărțit în două componente.

Pentru componenta 1 a proiectului, “Linia verde de autobuze electrice între Petrila-Petroșani- Aninoasa-Vulcan-Lupeni-Uricani Green Line Valea Jiului” – implementat de CJ Hunedoara în parteneriat cu administrațiile publice locale, contractul a fost semnat în data de 9 august 2019, cu o valoare totală de 49.089.440,71 lei și un buget eligibil (alocarea europeană) în valoare de 44.746.899,03 lei. Doar 1,55% din proiect este realizat, conform anunțului public făcut de ADR Vest, care trece proiectul la categoria ”Nefinalizate”.

Pentru componenta 2, termenul de finalizare este 31.12.2023, însă la această oră gradul de realizare este de puțin peste 10%. Valoarea totală a acestui lot este de 46.017.326,14 lei, partea eligibilă fiind de 39.915.991,45 lei.

În total, riscăm să pierdem peste 70 de milioane de lei și asta pentru că autoritățile care trebuiau să implementeze proiectul, în speță CJ Hunedoara, se mișcă în ritm de melc.

Ce prevede proiectul

Iată ce spuneau oficialii CJ Hunedoara în data de 21 iulie 2023:

”Contractele de execuție pentru Componenta 1 și Componenta 2 prevăd realizarea infrastructurii necesare traseelor de transport, prin amenajarea a 108 stații pentru călători, depou și garare autobuze, stații de întoarcere și/ sau încărcare a autobuzelor electrice, aflate la capăt de linie, reabilitarea infrastructurii rutiere pe mai multe sectoare de drum, precum și a trei poduri. Rețeaua de transport public este formată dintr-un traseu principal între localitățile Uricani și Petrila și 3 trasee secundare, respectiv Aninoasa – DN 66, Petrila – Jieț, și Valea de Brazi – Cheile Buții.

Componenta 1 prevede, printre altele, realizarea următoarelor:

depou de autobuze la Vulcan, care include corp administrativ, spălătorie și spațiu de garare pentru autobuze, atelier de revizii și reparații

stația de capăt Uricani (Valea de Brazi), care include spațiu administrativ și trei stații de încărcare

stația de întoarcere și încărcare Petrila

reabilitare a patru tronsoane de drum în Vulcan, Lupeni și Petroșani

reabilitarea a trei poduri (două în municipiul Vulcan, unul la Petroșani (Livezeni) peste Jiul de Est

74 de stații de călători, cu facilități pentru persoanele cu dizabilități

Componenta 2:

Stație de capăt la Aninoasa, cu corp administrativ și patru stații de încărcare

Stație de întoarcere și încărcare Petrila-Jieț

Stație de întoarcere la Cheile Buții

Stație de întoarcere la Jieț

34 de stații de călători, cu facilități pentru persoanele cu dizabilități.

Pentru crearea condițiilor optime de așteptare a călătorilor, stațiile vor fi dotate cu copertină și cu sisteme electronice de informare. În stațiile de călători, se vor monta automate pentru emiterea de carduri/tichete de călătorie (sistem e-ticketing).

Reamintim că, în luna aprilie a acestui an, au fost semnate și cele două contracte de furnizare a autobuzelor electrice pentru Linia verde Green Line Valea Jiului. Astfel, în baza acestor contracte, în toamnă vor fi livrate 26 de autobuze electrice, 12 stații de încărcare rapidă, 30 de stații de încărcare lentă, 2 stații de încărcare rapidă autovehicule/autobuze electrice și alte 4 echipamente. Valoarea acestor două contracte se ridică la 65.854.600 lei”.

În realitate, până acum avem 6 (mini)autobuze care au ajuns în Valea Jiului în data de 12 octombrie!

De precizat că aceste autobuze (în realitate niște microbuze puțintel mai mari!) sunt garate la Stația Dănuțoni, a ApaServ, pentru că depoul din Vulcan nu este finalizat. De fapt, înțelegem că este vorba de vechea hală plină de gunoaiele care poluează mediul și pentru care nu s-a găsit nici acum o soluție!

Cel mai probabil, vom primi un nou termen de finalizare, pentru că lucrările trebuie să continue, dar nu vor fi finalizate până la termenele scadente, însă nu vom mai primi și fonduri! Asta înseamnă că ritmul de melc al autorităților publice județene îl vom deconta NOI!

Carmen COSMAN – PREDA