Utopia de peste 9 milioane de euro a Consiliului Județean. ”Autostrada” din munți cu două benzi pe sens, care se gată în pădure (GALERIE FOTO)

În stilul deja caracteristic, Consiliul Județean Hunedoara se pregătește să arunce 9 milioane de euro într-o ”autostradă” prin munți, care se va găta în pădure! Costurile calculate depășesc  un milion de euro pe kilometru, iar oficialii CJ Hunedoara vorbesc despre un drum cu 4 benzi, câte două pe sens, asta deși actuala cale de acces nu are nici măcar 3 metri lățime. În totalitate, nu pe un sens de mers! Va găuri oare constructorul versantul, ori drumarii vor umple hăul de pe marginea actualului drum forestier, ceea ce este în realitate DJ672C!? Greu de crezut. Iar drumul ar netezi doar calea exploatărilor de lemn sau i-ar avantaja pe cei care dețin cabane, dar asta doar pe la începutul drumului, privind dinspre Uricani!

Oficialii PSD ai CJ Hunedoara, prin vocea administratorului public al județului Hunedoara, Costel Avram, au venit recent cu o nouă temă, probabil de campanie, legată de modernizare a DJ672C: limită Județul Gorj – Valea de Pești – DN66A. Un proiect menit, spun oficialii CJ Hunedoara, să deschidă Valea Jiului spre sudul țării și să revigoreze turismul. Vorbam de  ”temă de campanie” și asta pentru că proiectul este nu greu, ci imposibil de realizat, fie el și cu un milion de euro pe kilometru, cât anunță oficialii PSD ai Consiliului Județean că vor pune la bătaie. Evident, nu toți banii acum, ci așa, etapizat…în 24 de luni după cum susțin aceștia! Iar de avantajat îi va avantaja maxim pe cei care lucrează la exploatarea pădurii, cărora le va netezi calea, ori pe cei dețin cabane pe la începutul drumului, privit dinspre Uricani înspre Gorj.

Investiția este calculată la 42 de milioane de lei și prevede realizarea a patru benzi, complet asfaltate, precum și rigole, podețe sau acostamente. Conform datelor tehnice făcute publice, ar fi vorba despre reabilitarea a 5,2 kilometri lungime din acest drum județean care trece, prin pădure, în județul Gorj, și care ar urma să aibă lățimea de 6 metri pe cea mai mare parte a acestei porțiuni. Ce mai, o adevărată ”autostradă” prin munți, măcar raportat la prețuri, dacă nu la complexitatea proiectului

Se oprește în pădure!

Consiliul Județean Hunedoara îl prezintă ca fiind un drum ce leagă Hunedoara de Gorj, respectiv Uricaniul de comuna Runcu, însă omite să spună că, de fapt, de la limita cu județul Hunedoara până în Runcu sau până în Cheile Sohodolului, des pomenite, mai este o porțiune cel puțin dublă din acest drum FORESTIER, pe care trec doar mașinile ce exploatează lemnul din pădure. Un drum care acum nu are nici trei metri lățime, mai puțin porțiunea de 200 – 300 de metri de la început, și care este străjuit pe de o parte de un versant, iar pe partea cealaltă de râpă. Un drum din pământ, cu șleauri adânci formate de camioanele încărcate cu lemne.

Și, ipotetic vorbind, și dacă acest lucru se va realiza, cele 4 benzi realizate cu peste 9 milioane de euro (!) de Consiliul Județean Hunedoara se vor înfunda, pe raza județului Gorj, tot într-o singură bandă, sau mai bine zis, într-un drum forestier, desfundat, de asemenea de pământ!

Drumuri spre nicăieri  finanțate de Consiliul Județean

Nu este primul drum spre nicăieri în care Consiliul Județean Hunedoara a investit sume deloc de neglijat pentru modernizarea lor. Unul, aflat în Ținutul Pădurenilor, ajunge până într-o pădure. Un altul, din Pasul Vîlcan, se termină pe o culme. Continuarea lucrărilor trebuia făcută de administrațiile publice din județele vecine, Caraș – Severin, respectiv Gorj, dar de ani de zile acest lucru nu s-a întâmplat și nici nu are șanse să se întâmple!

Drumul Judeţean Hunedoara – Teliuc – Topliţa – Lunca Cernii a fost reabilitat, pe cei 30 de kilometri cuprinși între Topliţa şi Lunca Cernii, între 2009 şi 2014. Pentru acest proiect investițional, Consiliul Judeţean Hunedoara a obținut o finanţare de aproximativ 25 de milioane de euro pentru proiect din fonduri europene. Reabilitarea drumului a scos din izolare locuitorii mai multor sate din zonă, dar nu a fost niciodată finalizat. Consiliul Județean Caras – Severin a anunțat că va moderniza și asfalta, la rândul său, restul drumului, iar anul trecut chiar vorbea despre faptul că va depune la ADR Vest un proiect prin care să fie făcută conexiunea cu Drumul Judeţean Hunedoara – Topliţa – Lunca Cernii. Nu s-a mai întâmplat însă nimic, iar acum, pentru a trece în județul vecin, cei care străbat această cale rutieră merg pe jos sau, vara, cu autoturisme de teren.

La fel se întâmplă și cu drumul județean din Pasul Vîlcan – DJ 664, cunoscut și ca Drumul Poștalioanelor, care, fie vorba între noi, nici nu are lățimea necesară unui drum județean, dar asta este o altă poveste! O porțiune a fost asfaltată, cea de pe raza județului Hunedoara, din Pasul Vâlcan, dar  aici ar mai trebui amenajate rigole, parapeți și chiar o lărgire a căii de acces pe unele segmente. Totuși, pentru ca investiția să își atingă scopul, este nevoie și ca autoritățile din Gorj să facă același lucru, pentru că altfel drumul modernizat duce doar spre o rută bună de off-road. Drumul Judeţean 664 are o lungime totală de aproximativ 45 de kilometri şi leagă Gorjul de municipiul Vulcan, însă în zona de munte, pe o porţiune de circa 20 de kilometri, este aproape inaccesibil autoturismelor. Acum, așa cum se prezintă, calea de acces dintre  Gorj și Hunedoara este folosită mai mult de localnici, care scurtează drumul deviat prin Defileul Jiului, sau de temerarii care îl parcurg la pas ori cu maşini de teren.

Carmen COSMAN – PREDA