Sarmizegetusa Regia s-a deschis prin modernizarea drumului. Adrian David a implementat primul proiect major de reabilitare a căii de acces spre cetatea dacică

Un proiect de 18 milioane de lei, finanțat din fonduri europene, a deschis practic cetatea dacică de la Sarmizegetusa Regia pentru turiști. Un proiect realizat de Adrian David, pe vremea când era președinte al Consiliului Județean Hunedoara, primul amplu program de modernizare al acestui drum de la Retragerea aureliană. Cifrele oficiale arată că numărul celor care au vizitat Sarmizegetusa Regia a crescut foarte mult, iar beneficiile pentru zonă au fost imediate.

Este un drum spectaculos, complet asfaltat, care trece prin inima Parcului Național Grădiștea Muncelului – Cioclovina, spre Șureanu, până la Sarmizegetua Regia. DJ 705 A, modernizat în perioada 2015-2016, merge de la Costești la cetatea dacică de la Sarmizegetusa Regia. De la Retragerea aureliană, de peste 1700 de ani, nu s –a mai făcut nimic pentru această cale de acces spre istoria noastră, spre situl arheologic de la Sarmizegetusa Regia. Dar Adrian David a reușit, în doar un an de zile cât a fost președinte al Consiliului Județean Hunedoara, să îndrepte această chestiune. Împreună cu echipa sa a scris un proiect, l-a depus, a obținut finanțare și a finalizat lucrările! Atenție! Lucrări pentru care șefii PSD ai Consiliului Județean Hunedoara au aprobat în luna noiembrie a anului trecut, recepția finală, pentru ca acum aceiași șefi PSD să spună că drumul nu este bun și că sunt vicii de execuție.

”Nu este prima dată când PSD își dă examenul neputinței, conducând fără niciun rezultat notabil Consiliul Județean Hunedoara. Iar atunci aruncă cu noroiul propriei neputințe în cei care demonstrează că vor și că pot! Președintele PSD Hunedoara, Laurențiu Nistor (n.r. candidatul PSD  la președinția Consiliului Județean, deci contracandidatul lui David) împreună cu PSD Hunedoara a plătit din banii județului vreo două – trei expertize în încercarea de a face un mare caz din acest drum, dar fără succes”, a declarat Adrian David, prim – vicepreședintele PNL Hunedoara.

David a subliniat că DJ 705A este primul drum județean din România care are o parcare peste un pod intubat, o parcare care permite inclusiv accesul autocarelor, și a aduce o serie de beneficii întregii zone.

”Acest drum absolut spectaculos și necesar leagă toată comuna Orăștioara de Sus, de la sud la nord, și aduce plusvaloare zonei. Numărul celor care au vizitat situl arheologic de la Sarmizegetusa Regia a crescut foarte mult. O arată chiar cifrele oficiale ale Consiliul Județean Hunedoara, care nu pot fi măsluite. De asemenea, a crescut foarte mult valoarea terenurilor în zonă, au apărut pensiuni și case de vacanță, zona s-a dezvoltat. Astea sunt realitățile”, a mai precizat Adrian David.

Cât privește suma plătită drept corecții financiare după construcția acestui drum, fostul președinte al CJ Hunedoara a explicat că acele corecții s-au aplicat din cauză că la gabioane s-a folosit piatră de râu și nu piatră de carieră. Dar, spune acesta, din definițiile tehnice, piatra de râu are exact aceleași caracteristici, nu este o soluție greșită, însă era nevoie de un memoriu tehnic justificativ de schimbare de soluție, care nu s-a mai întocmit.

”Asta este tot. Erau doar niște hârtii ce trebuiau întocmite și din acest motiv s-a ajuns la corecții financiare, nu din cauză că soluția tehnică a fost greșită! E adevărat, este nevoie de investiții în continuare în acea zonă, dar aceste investiții vizează mai mult Apele Românie. E nevoie de decolmatări de canale, de lucrări de regularizare a apelor, tocmai pentru a se evita prăbușirea malurilor. Și, poate, ar trebui să ne întrebăm dacă e bine să mai continue exploatările în acea zonă, dar aceasta este o altă discuție”, a subliniat prim – vicepreședinte PNL Hunedoara.

Declarațiile lui David vin în contextul calamităților naturale, a viiturilor produse în urma ploilor torențiale care au afectat calea de acces la scurt timp după ce a fost finalizat proiectul de reabilitare a DJ 705A, fiind necesare la acel moment noi intervenții de specialitate în zonă.

Să nu uităm, așa cum spuneam anterior, că șefii PSD Consiliului Județean au efectuat și aprobat recepția finală a drumului spre Sarmizegetusa Regia în luna noiembrie a anului trecut, iar acest lucru este demonstrat fără echivoc de documentele oficiale! Adică exact același drum din care social – democrații fac acum o temă străvezie de campanie electorală.

DJ 705 A Costești -Sarmizegetusa Regia a fost modernizat în baza unui proiect cu finanțare nerambursabilă în valoare totală de 9,41 milioane euro. Proiectul a prevăzut atât asfaltarea drumului, pe o lungime de 17,9 kilometri, cât și reabilitarea a șapte poduri și amenajarea de noi parcări, inclusiv pentru autocare.

Carmen COSMAN – PREDA