Bătaie de joc pe banii nostri la Consiliul Județean. Au început să dea jos pământul de pe primul tunel amenajat pe drumul din Parâng

Muncitorii de la Strabag, firmă aflată sub contract cu Consiliul Județean Hunedoara, au început să dea jos pământul de pe primul tunel amplasat pe drumul din Parâng. Primele informații vorbesc despre faptul că, sub greutatea pământului, tunelul ar fi suferit deformări spre interior, vizibile și cu ochiul liber. Și asta în condițiile în care nu a nins, ca la greutatea pământului să se adauge și cea a stratului de omăt! De acest proiect se leagă direct numele administratorului public al CJ Hunedoara, Costel Avram, care aproape a luat drumul ”pe persoană fizică” și a încercat să-l folosească în scop electoral cât de mult a putut.

Fix ca în legenda Meșterului Manole. Așa se desfășoară lucrările la reabilitarea DJ 709, aflat în administrarea Consiliului Județean Hunedoara, condus de PSD. Practic, ce lucrează ziua se dărâmă aproape peste noapte. Mai întâi a fost asfaltul electoral turnat în toamna anului trecut, în plină campanie pentru alegerile prezidențiale. Astfel, în data de 6 noiembrie 2019, oficialii PSD ai Consiliului Județean Hunedoara au anunțat asfaltarea unei porțiuni de circa 700 de metri din acest drum, pentru a arăta ”momentul istoric”, într-o demonstrație ”de forță” administrative, umăr la umăr cu președintele PSD Hunedoara, Laurențiu Nistor, ales între timp președinte al Consiliului Județean Hunedoara după scrutinul din 26 septembrie. Acel asfalt a început însă să se fisureze și să ”curgă” la vale. Nu s-a turnat un strat de uzură peste covorul asfaltic, iar traficul greu al mașinilor de pe șantier și-a spus cuvântul.

Asa arata tunelul la inceputul lunii septembrie!

Acum probleme au apărut și la primul tunel, care tocmai fusese acoperit cu pământ, astfel încât peste el să se poată schia la iarnă, ținând cont de faptul că pe acel segment drumul intersectează o pârtie de schi. Pe la începutul lunii septembrie, tunelul era practic acoperit. Acum, muncitorii au incept să înlăture pământul și asta după ce, conform primelor informații, din cauza greutății care apăsa pe structura tunelului, acesta ar fi început să se deformeze spre interior. Ceea ce lasă loc la multe interpretări inclusiv în ceea ce privește calitatea tunelurilor achiziționate. Asta pe lângă faptul că s-a promis că prin tunel vor încăpea ”două autocare unul lângă altul”. Nici pomeneală!

Am încercat să aflăm ce anume s-a întâmplat direct de la responsabilul proiectului, Costel Avram, cel care într-o vreme mergea săptămânal în Parâng pentru încă o fotografie cu lucrările aflate în desfășurare. Nu am reușit să îl contactăm.

De precizat că, puțin mai sus, la interesecția drumului cu o altă pârtie de schi, se mai află un tunel pentru care încă nu s-a reușit găsirea unei cantități suficiente de pământ pentru a fi acoperit.

Au reușit însă muncitorii ceva: să pună pe butuci noul telescaun și asta de vreo lună și jumătate. Mai întâi au rupt cablul de semnalizare și comandă, iar apoi l-au rupt și pe cel de alimentare cu energie electrică, în timp ce încercau să găsească pământ pentru acoperirea celui de-al doilea tunel. Problemele sunt majore, la fel ca și pagubele produse, pentru că telescaunul este tras la bază. Defecțiunea încă nu a fost remediată, în ciuda promisiunilor făcute de firma aflată sub contract cu CJ Hunedoara.

Sectorul de drum supus modernizării are o lungime de 3,725 km. și este  finanțat prin Programul Național de Dezvoltare Locală 2 (PNDL2), cea mai mare parte a banilor fiind asigurați de la bugetul de stat. Valoarea totală a investiției se ridică la aproximativ 18 milioane de lei. Lucrările la drumul județean ce duce în stațiunea montană Parâng au început în 2018 și încă nu sunt finalizate. S-a turnat un strat de asfalt, dar fără rigole de scurgere a apei și fără parapet de protecție, astfel că oricând se pot produce accidente.

Se va putea schia la iarnă pe cele două pârtii care se intersectează cu drumul? Greu de crezut!

Carmen COSMAN – PREDA