Valea Jiului intră în CRIZA GUNOAIELOR!

În Valea Jiului se prefigurează criza deșeurilor menajere. De joi operatorul se retrage, după ce nu a reușit să ajungă la un consens cu unele primării din Valea Jiului care fac parte din ADI Sistemul Integrat de Gestionare a Deșeurilor pentru zona de colectare 4 (Valea Jiului) în ceea ce privește  aplicarea OUG 74/ 2018. Era vorba despre o majorare de tarife și asta pentru că implementarea prevederilor actului normativ, absolut obligatoriu de altfel, conduce la costuri suplimentare. Chiar și așa însă tarifele ar fi rămas mult mai mici comparativ cu alte județe ale țării. Și cum numitorul comun nu a fost găsit, operatorul – Supercom SA, câștigătorul licitației organizate de ADI Deșeuri, a reziliat contractul de operare.

De mâine gunoaiele menajere vor rămâne neridicate în containere. O criză a deșeurilor, provocată de reprezentanții a 4 primării care au refuzat să aprobe noile tarife de colectare și depozitare a deșeurilor, impuse, așa cum spuneam, de aplicarea OUG 74/ 2018. Patru primării nu au votat, după cum spun reprezentanții ADI Deșeuri. Ceilalți au spus da, dar în ADI principiul este toți sau niciunul. Timp de negociere au avut și chiar timp de implementare etapizată. Dar NU a rămas tot NU, în ciuda lunilor lungi de discuții și negocieri. Asta în timp ce actul normativ menționat trebuie implementat. În aceste condiții, Supercom SA, câștigătorul licitației organizate de ADI Deșeuri, a  renunțat să mai poarte negocieri și s-a retras din ecuația gunoaielor din Valea Jiului.

”Este vorba despre OUG 74/ 2018, care trebuia implementată până cel mai târziu în 31 iulie 2019. Această ordonanță presupune niște modificări de legislație, niște lucruri care se introduc nou în domeniul acesta, adică introducerea economiei circulare, o taxă care penalizează populația pentru deșeurile care ajung direct pe groapă. În 2019 a fost 30 de lei/ tonă, acum este 80 de lei și anul viitor va fi 120 de lei. Apoi, se trece la tarife diferențiate: un tarif penrtu deșeurile menajere și un tarif pentru deșeurile reciclabile”, a explicat Dan Stoian, directorul ADI Deșeuri.

De asemenea, mai sunt și alte costuri impuse de legislația care prevede urmărirea gradului de reciclare, dar și numărul de ridicări ale pubelei negre.  De precizat că acest act normativ a fost emis de Guvern în 2018 ca urmare a semnalării de către operatori că sunt diferențe în ceea ce s-a scris în proiecte și realitate. (În paranteză fie spus, vorbim despre un guvern PSD la acea dată, iar primăriile care au votat împotriva aplicării ordonanței sunt tot PSD, dar asta este o altă discuție).

Înțelegerea nerespectată!

De exemplu, pentru județul Hunedoara caietul de sarcini a fost făcut în perioada 2009 – 2010. Sistemul a devenit funcțional în 2018, când erau schimbate realitățile inclusiv în ceea ce privește cantitatea de deșeuri colectată, transferată și reciclată. Așa a apărut o dezechilibrare a contractului, care trebuia acum ajustat

”Ei au cerut reechilibrarea contractului și au venit cu niște tarife care să reducă peirderile. Era perioada când OG 74 trebuia implementată, dar demersurile de către ADI-ul de atunci s-au făcut târziu, în septembrie anul trecut, când s-a contactat un consultant care să scrie caietul de sarcini. Am finalizat contractul cu consultantul și am născut un pachet de măsuri pe OG 74. Cât privește echilibrarea cerută de Supercom în perioada 2018 – 2019 la un moment dat s-a ajuns la o înțelegere cu UAT-urile și s-a convenit o majorare a sumei de la 88 de lei la 145 de lei, dar în final nu s-a mai aprobat de către UAT-uri, iar ei au rămas în continuare cu cerința de a echilibra contractul”, a  explicat Dan Stoian.

S-a decis în cele din urmă să se facă totul ”la pachet” pentru că OG 74 chiar asta prevedea: echilibrarea contractului. De acord verab. Nu la vot!

”În februarie am trimis la toate UAT-urile pachetul OG 74, care trebuia aprobat, bineînțeles că pe alte paliere, pentru că era vorba de investiții, rute separate pentru colectarea reciclabilelor, alte costuri și automat alte tarife. De aici încolo a început un joc de negociere. 4 primării au dat hotărâre de Consiliu Local de respingere a Ordonanței 74, motivând tarifele prea mari – Lupeni, Uricani, Petrila și Aninoasa. Ori, ca să aplici ordonanța, trebui ca toate cele 8 UAT-uri trebuie  să dea hotărâri de aprobate, apoi se aprobau în AGA și urmau 6 luni de zile de impementare”, a subliniat directorul ADI Deșeuri.

Implementarea nu se putea face peste noapte, din cazua procedurilor, dar până la urmă nimic nu s-a făcut. Nici 90 de zile de răgaz nu i-au convins

În data de 25 mai, Supercom, conform contractului avut cu ADI a emis notificarea de încălcare a contractului și a specificat că nu s-a implementat OG 74, nu s-a rezolvat echilibrarea contractului, drept pentru care ei, având pierderi, nu mai doresc să continue colaborarea, operarea.

”Ne-au notificat pentru 90 de zile, urmând ca apoi să analizeze dacă am îndeplinit cerințele lor. Au constatat că nu s-a respectat OG 74 și echilibrarea și au făcut o notificare de rupere a contractului pe 60 de zile. Am ajuns la a 60-a zi, UAT-urile nu au vrut în continuare să aprobe OG74… Noi am avut o serie întreagă de întâlniri, comunicări inclusiv cu Consiliul Județean, Prefectura. Ne-am întâlnit cu primarii în ultimele 2 săptămâni de 2 ori în Valea Jiului. Unii au fost de acord să implementeze, unii nu. Cert este că nu s-a ajuns la o înțelegere. Aici funcționează principiul toți sau niciunul. Am venit cu exemple din județele învecinate, unde tarifele sunt duble”, a mai spus Dan Stoian.

La ultima întâlnire lucrurile s-au nuanțat puțin, dar patru primării au continuat să spună nu: Lupeni, Vulcan, Petrila și Bănița. Iar Uricani a lipsit cu desăvârșire.

Concret, Supercom cerea 185 de lei la gunoiul menajer. La Sibiu tariful este de 427 de lei/ tonă. La deșeurile reciclabile, tariful solicitat de Supercom este de 480 de lei. Spre comparație, tot la Sibiu este de 1270 de lei/ tonă. În zadar.

Stoian a precizat că de câteva zile a sesizat Consiliul Județean, Prefectura, dar și ANRSC. Până acum, de la instituțiile județene nu a venit niciun răspuns…

Soluția este ca Prefectura să decreteze situație de urgență pentru ca primăriile să o poată decreta la rândul lor și să găsească soluții pe termen scurt până la o nouă licitație organizată de ADI Deșeuri. Dar chestiunea este mult mai cpmplicată, pentru că trebuie predată stația de transfer de la Petroșani către Consiliul Județean, dar și mașinile cu care se operează.

Petroșaniul a notificat Prefectura

Primarul municipiului Petroșani, Tiberiu Iacob – Ridzi, a explicat că a făcut deja pașii legali după ce a primit notificarea de la Supercom, astfel încât criza deșeurilor să poată fi depășită în cel mai scurt timp.

”Am trimis deja notificare către Prefectura Hunedoara pentru a vedea care sunt soluțiile legale, astfel încât să nu rămânem cu gunoiul neridicat. Așteptăm acum comunicarea Prefecturii”, a declarat Tiberiu Iacob – Ridzi.

Realitatea imediată este că, de mâine nimeni nu mai ridică gunoiul din containere. Patru primării s-au opus aplicării legii, dar de suferit, suferim cu toții.

Reamintim că Supercom SA București este câștigătorul licitației organizate de ADI – Sistemul Integrat de Gestionare a Deșeurilor pentru zona de colectare 4 Petroșani (Valea Jiului).

Carmen COSMAN – PREDA