Consiliul Județean Hunedoara pune barieră turismului în Parâng. Acces interzis pe drumul de UN MILION DE EURO/ KM!

Drumul de un milion de euro/ km, pe care Consiliul Județean Hunedoara l-a prezentat în repetate rânduri  drept alternativa la telescaun în vederea susținerii turismului în stațiunea Parâng, se înfundă în explicații. Doar până la primul tunel  ne dă voie Consiliul Județean Hunedoara să urcăm în această iarnă la munte, dacă am vrea să folosim DJ 709F ca și cale de acces. De unde să ne întoarcem, pentru că în acea zonă nu există NIMIC. Nici acces la pârtiile de schi, nici spații de cazare, nici vreo altă posibilitate de petrecere a timpului liber. Doar ”hotar” pentru a întoarce autoturismul.

Consiliul Județean Hunedoara, condus de ”careul” PSD  Laurențiu Nistor, Costel Avam, Ion Bădin și Alin Țambă, și format majoritar din consilieri județeni de la PSD a decis în ședința de vineri să închidă circulația auto pe DJ 709F Cabana Rusu – Parâng, km 8+990 – 12+600. Practic, până la primul tunel mai este permis accesul (dacă drumul va fi deszăpezit), de unde turiștii pot face cale întoarsă, pentru că NU au ce face acolo. Poate doar dacă decid să ia bagajele în spate și să continue drumul pe jos, până în stațiune, însă e imposibil de crezut că acest lucru se va întâmpla vreodată.

În ședința de Consiliu Județean de vineri vocea opoziției – care a solicitat menținerea deschisă a acestei căi de acces modernizată cu UN MILION DE EURO/KM printr-un proiect  derulat de Consiliul Județean, în calitate de administrator – a fost redusă la tăcere de majoritatea PSD. Amendamentul și argumentele consilierului USR Dacian Micula, în favoarea menținerii deschise a circulației pe DJ 709 F Cabana Rusu – Parâng, au fost respinse și în comisii și în plen, iar proiectul a fost adoptat în forma inițiată de președintele CJ Hunedoara, Laurențiu Nistor.

”Am propus ca acest drum să rămână deschis și pe perioada iernii, pentru că pentru asta a fost făcută investiția. Drumul a fost modernizat și deservește o stațiune foarte importantă. Cabanierii de acolo din zonă au locuri de parcare, ca și răspuns la cele susținute de dl. Costel Avram. Ei trebuie să se aprovizioneze și nu cred că noi ar trebui să îi sabotăm. Nu putem cere și nu putem ajuta la dezvoltarea Văii Jiului blocând infrastructura. Nu este un drum de pământ și nu ar trebui să fie periculos, datorită investițiilor care s-au făcut. Haideți să nu sabotăm turismul. Drumul poate fi utilizat și în condiții de iarnă dacă este deszăpezit corect”, a precizat Dacian Micula.

În zadar, însă.  S-au căutat parcă toate motivele pentru interzicerea accesului auto în perioada 15 noiembrie 2021 – 31 martie 2022, iar cea mai vehementă voce în favoarea ÎNCHIDERII drumului a fost a administratorului public, Costel Avram, același care a încercat să folosească electoral cât de mult a putut reabilitarea DJ 709 F în campania electorală de anul trecut, când a candidat fără succes pentru funcția de primar al Petroșaniului.

”Și la comisii i-am spus domnului consilier și am crezut că a înțeles. Drumul județean care a fost dat drumul recent nu se va închide. El se va închide în totalitate. Se va merge până la primul tunel, fiindcă nu ai unde să întorci mașina. E posibil să ajungem la un blocaj, datorită faptului că drumul asfaltat se termină la Pensiunea Krisztian, de acolo este venit de la Pilonul 17 în jos, chiar pe drumul județean, este pârtia de schi. Dacă am lăsa drumul deschis, nu s-ar putea schia. Din discuții cu cabanierii, ei de acolo vor putea să meargă cu ce vor ei iarna, dar până acolo mașinile tuturor pot să meargă și este în partea stângă cum urci un loc unde turiștii pot întoarce mașinile. Ăsta este motivul. Proiectul a  fost prost făcut, noi am acest proiect pe PNDL, sperăm ca lucrările de investiții care vor urma vor duce drumul până sus la școala sportivă, în care în proiect este chiar și o parcare de 50 de locuri. Atunci, da, putem discuta despre închiderea acestui traseu. Și mai este o problemă. Chiar dacă nu este clasificată, pârtia de la pilonul 17 în jos merge pe drumul județean”, a susținut Costel Avram în plenul CJ Hunedoara, cu mențiunea că transcrierea este ad litteram.

În tot acest timp există informații conform cărora ultima porțiune de drum asfaltată NU era inclusă în proiectul inițial al CJ Hunedoara, aprobat spre finanțare prin PNDL2, iar turiștii ar fi putut urca liniștiți cu mașinile în stațiune, așa cum se întâmplă în Straja, de exemplu (unde e tot drum județean!) DACĂ s-ar fi respectat proiectul. Pe de altă parte, ipotetica pârtie folosită ca și argumentație de Costel Avram NU este clasificată ca pârtie de schi, așa cum chiar administratorul public al județului Hunedoara recunoaște. Dar NU SE POATE. Sau NU SE VREA!

Lucrările de modernizare a DJ 709 F: DN7A – Cabana Rusu – Masivul Parâng, km 6+600 – km 10+325, au început în toamna anului 2018, în baza unui contract de finanțare derulat prin Programul Național de Dezvoltare Locală 2, în valoare de 17,9 milioane de lei. Practic, costurile se ridică la UN MILION DE EURO/ KM, pentru un drum care va fi funcțional doar câteva luni pe an, în ciuda asigurărilor repetate date de oficialii CJ Hunedoara și, mai ales, de Laurențiu Nistor și Costel Avram.

Carmen COSMAN – PREDA